『深瀬昌久 1961-1991 レトロスペクティブ』

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 『深瀬昌久 1961-1991レトロスペクティブ
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  Book Design:木村稔将、阿部原己(Tanuki) 
  
  発行:赤々舎

  Size: H220mm × W148mm
  Page:216 pages
  Binding:Cloth Hardcover


  Published in March 2023 
  ISBN
978-4-86541-166-9

¥ 3,000+tax 

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About Book


1960年代から1990年代の初頭に活動した深瀬昌久の軌跡を辿り、

その独自の世界に触れるレトロスペクティブ。



"「ある対象を撮って、それを捉え得るとは僕は決して思わない。自分にとって大事なことは、その中にどれだけ入っていけるかということ。どれだけ自分を反映できるかということ。ファインダーをのぞく行為自体が肉化したものでありたいということ。〈中略〉写真はもっと自由自在に使えるような気がしてならない。自分の存在をひっくるめての関わり合いができるのではないかと思う」"

深瀬昌久、1969年


深瀬昌久は自身の私生活を深く見つめる視点によって、1960年代の日本の写真史のなかで独自のポジションを築きました。それは写真の原点を求めようとする行為でもあり、のちに「私写真」と呼ばれ、写真家たちが向かった主要な表現のひとつとして展開していきます。
深瀬は妻や家族など、身近な存在にカメラを向け、自身のプライベートを晒しながら、自己の内面に潜む狂気に意識を向けていきます。その狂気は、被写体に対する愛ある眼差しと、ユーモラスな軽やかさが混在し、深瀬作品を特別で唯一無二なものにしています。
本書は、代表作である「遊戯」「洋子」「烏(鴉)」「サスケ」「家族」「ブクブク」など、充実した作品群をハンディな判型の中に収載。1960年代から1990年代の初頭に活動した深瀬昌久の軌跡を辿り、その独自の世界に触れるレトロスペクティブです。

 
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"深瀬の写真表現は「いつも身辺、手で触れられるものから始ま」り、対象の「瞳に私を映しながら、その愛しさを撮りたかった」彼は、「自分自身の反映」を試みることで「存在の重層性」を一枚の写真に描こうと試したが、一方で写真は言葉ほど正確には撮影者の真意を露わにしないことから、たとえそれが愛情表現だとしても「写真を撮るために一緒にいるようなパラドックス」が幾度となく生じた。しかしそもそも深瀬は、言葉を身につけるよりもずっと前の幼い頃から、写真を巡る愛と憎しみのパラドックスと向き合っていたはずである。(中略)

深瀬が生涯をかけて見つめたものとは大半が身近な存在だった。言ってみれば、誰でも思い立てば気軽に撮れるような対象と向き合いながらも、その写真には決定的な本質があり、胸が詰まるほどの切実さこそが、彼を写真家・深瀬昌久にしたのだ。
蓋を開けてみれば人並み外れた感性で写真を撮っていた深瀬とは、先見の明と実験的意欲に溢れた写真家だった。誰もがカメラの代わりにスマートフォンで対象を触れ愛でるように撮り、風景とツーショットを撮ることが当たり前になったこの時代にこそ共感できる視座や知覚、あるいは人が写真撮影を楽しいと感じるその根源さえも、彼の表現の随所から確かめられるはずだ。深瀬は過去に置き去りとなっていたのではなく、ずっと先の未来で写真と戯れながら、私たちの到来を待っていたのである。"


本書収録テキスト
「主客未分の戯れ、愛と写真のパラドックス」
トモ・コスガ(深瀬昌久アーカイブス ディレクター)より抜粋






目次|Contents




           図版

           008 遊戯

           044 洋子

           064 烏(鴉)

           084 サスケ

           096 家族

           106 歩く眼

           116 私景

           122 ブクブク


           論考

           129 主客未分の戯れ、愛と写真のパラドックス
               トモ・コスガ(深瀬昌久アーカイブス ディレクター)
           154 展覧会ノート
               鈴木佳子(東京都写真美術館)



           資料編

           160 年譜
           167 展覧会歴
           169 書誌
           177 受賞歷

           196 作品リスト



           Plates

           008 Yūgi(Homo Ludence)

           044 Yōko

           064 Karasu(Ravens)

           084 Sasuke

           096 Kazoku(Family)

           106 Aruku me(Walking Eye)

           116 Shikei(Private Scenes)

           122 Bukubuku


           Essays

           129 A Game of Undifferentiated Subject and Object:
               The Paradox of Love and Photography
               Tomo Kosuga [Director, Masahisa Fukase Archives]
           154 Exhibition Notes
               Yoshiko Suzuki [Curator, Tokyo Photographic Art Museum]


           Appendix

           160 Chronology
           167 Exhibitions
           169 Bibliography
           177 Awards

           196 List of works



解説:トモ・コスガ(深瀬昌久アーカイブス ディレクター)
編集:トモ・コスガ、鈴木佳子(東京都写真美術館)、浜崎加織(東京都写真美術館)
編集補助:張雅瓊(東京都写真美術館インターン)
校閲、資料編 調査協力:山田真弓

Text by Tomo Kosuga (Director, Masahisa Fukase Archives)
Editor: Tomo Kosuga, Yoshiko Suzuk (Tokyo Photographic Art Museum)i, Kaori Hamasaki (Tokyo Photographic Art Museum)
Editorial Assistant: Joan Zhang (Intern, Tokyo Photographic Art Museum)
Proofreading,  Appendix research assistant: Mayumi Yamada 





Masahisa Fukase 1961-1991 Retrospective


"I never think that I can capture a certain subject by taking a photograph of it. What is important for me is how deeply I can enter into it, and to what degree I can cause it to reflect me. I want the very act of looking through the viewfinder to be a flesh-and-blood action... I strongly feel that photography can be freer, more open. I believe it is possible to relate to it in a way that encompasses my entire being."

Masahisa Fukase, 1969


By focusing intently on his personal life, Masahisa Fukase carved out a unique place for himself in the history of Japanese photography in the 1960s. While exploring the origins of photography, Fukase developed a major practice among a group of artists associated with what later came to be known as shi-shashin ("I-photography").

Fukase pointed his camera at those in his immediate surroundings, including his wife and family; and while exposing his own private life, he consciously explored the madness that lay deep within himself. This madness led to remarkable and unparalleled works that combined Fukase's loving gaze for his subjects with his carefree sense of humor.

This book "Masahisa Fukase 1961-1991 Retrospective" boasts a substantial assemblage of works, including major Fukase works, such as "Yūgi (Homo Ludence)", "Yōko", "Karasu (Ravens)",  "Sasuke", "Kazoku (Family)", and "Bukubuku".


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Fukase said his work "always comes from things around me, things I can touch with my hands," he "saw myself reflected in the (subjects') eyes (and) wanted to photograph the love that I saw there." He sought to convey "the multilayered nature of existence" in a single photograph by endeavoring to capture "a reflection of myself," but as photographs do not reveal the photographer's true intentions as well as words do, even when this practice was an expression of love, he repeatedly encountered "the paradox of being together for the sake of photography. However, Fukase was evidently confronted with the paradox of a love-hate relationship with photography since he was a child, long before he mastered language. " [...]

Most of the things that Fukase spent his life gazing at were familiar parts of his surroundings. In other words, while he engaged with the kinds of subjects that anyone could easily shoot on the spur of the moment, there is a definitive essence to his photographs, and it is this essence, of heartrending earnestness, that made Masahisa Fukase the photographer he was.

Fukase was a photographer with vision and willingness to experiment, who applied an extraordinary sensibility when he took photographs. He took them as if he were touching and stroking his subjects, as people do with their smartphones today, rather than observing them through a camera, and in the current era when posing with oneself in the scene has become commonplace, we can empathize all the more with the perspectives and sensibility expressed throughout his oeuvre, and even get to the primal roots of what people enjoy about photography. Fukase's work was never lost to the past, but was playing a long game with photography that extended far into the future, when we would finally catch up with it.


Extracted from the text 

"A Game of Undifferentiated Subject and Object: The Paradox of Love and Photography"

Tomo Kosuga [Director, Masahisa Fukase Archives]





Special gifts for the first customers 


小社HP先着ご購入者さまに、ポストカード(下記12種)から1枚を特典としてお付けしてお届け致します。
絵柄はランダムに選ばせて頂き、無くなり次第終了とさせて頂きます。
(※こちらの特典付き商品には、赤々舎もう一冊、りんご通信など、その他の特典は付きません

→ご好評を頂き、予定枚数を配布終了いたしました。(2023.4/10)

One postcard will be given away as a Special gifts for the first customers, which selected at random from the following 12 images.The offer will end while supplies last.

→We have finished giving out free gifts. 




ポストカードは、NADiff BAITEN(東京都写真美術館 2F)にて、ご購入も頂けます。



Related Exhibiton



「深瀬昌久 1961-1991レトロスペクティブ」


会期:2023年 3月3日(金)~6月4日(日)

時間:10:00~18:00(木・金 20:00まで/入館は閉館時間の30分前まで)

会場:東京都写真美術館 2F(東京都目黒区三田1-13-3 恵比寿ガーデンプレイス内)

休館日:毎週月曜(5月1日は開館)


【関連イベント①】深瀬昌久 作家活動30年の軌跡

2023年3月3日(金) 17:00~18:30  (開場16:30)
講師:トモ・コスガ(深瀬昌久アーカイブス、ディレクター)
会場:東京都写真美術館1階ホール
定員:190名
参加:無料(ただし入場時に「深瀬昌久」展の半券の提示必須)
参加方法:10:00より1階総合受付にて整理券を配布。


【関連イベント②】13 Ways of Looking at Fukase

2023年3月5日(日) 14:00~16:00 (開場15:30)
講師:アマンダ・マドックス(世界報道写真財団、主任キュレーター) ※日英逐次通訳付
会場:東京都写真美術館1階ホール
定員:190名
参加:無料(ただし入場時に「深瀬昌久」展の半券の提示必須) 
参加方法:10:00より1階総合受付にて整理券を配布。







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Artist Information 


深瀬昌久 (Masahisa Fukase)


1934年、北海道中川郡美深町に生まれる。日本大学芸術学部写真学科卒業。日本デザインセンターや河出書房新社などの勤務を経て、1968年に独立。1974年、アメリカ・MoMAで開催された歴史的な日本写真の展覧会「New Japanese Photography」への出展を皮切りに、これまで世界各国の展覧会に出展多数。1992年、不慮の事故で脳障害を負い、20年間の闘病の末、2012年没。享年78。代表作「鴉」は日本写真の金字塔として世界的に高い評価を得ている。没後に創設された深瀬昌久アーカイブスの働きにより、2017年には仏・アルル国際写真祭にて没後初の大回顧展「l'incurable égoïste」を開催。2018年、京都のKYOTOGRAPHIE にて国内初の回顧展「遊戯」を開催。また同年、蘭・Foamにて美術館初となる回顧展「Private Scenes」を開催。その開催に合わせて、深瀬がその生涯をかけて制作した作品群を編さんした写真集「Masahisa Fukase」(赤々舎より日本語版、Editions Xavier Barralより英語版及び仏語版)が刊行された。以降も「Kill the Pig」(Ibasho & the (M) éditions 2021)「サスケ」(Editions Xavier Barral、赤々舎 2021)「家族」(Mack 2019)など、多数の作品集が刊行されている。



トモ コスガ (Tomo Kosuga)

1983年、東京都新宿区生まれ。深瀬昌久アーカイブス 創設者兼ディレクター。2000年頃より深瀬の作品研究を開始。深瀬の没後、遺族からの依頼を受け、2014年に深瀬昌久アーカイブスを創設。アーカイブ活動に留まることなく、深瀬の展覧会キュレーションや出版物の編集や解説執筆を担う。アート・プロデューサーとしても各種展覧会の企画やプロデュースを手がけ、また写真表現を専門としたライターとして日本写真の現在を各種媒体に寄稿。これまでキュレーションまたは共同キュレーションに携わった展覧会として、深瀬昌久「Private Scenes」(2018年 蘭・Foam)、深瀬昌久「l'incurable égoïste」(2017年 仏・アルル国際写真祭)、深瀬昌久「救いようのないエゴイスト」(2015年 東京・Diesel Art Gallery)のほか多数。写真表現を考えるYouTubeチャンネル「トモコスガ言葉なき対話」にて日々発信中。www.youtube.com/tomokaflex



Masahisa Fukase


Masahisa Fukase was born in the town of Bifuka in Nakagawa District, Hokkaido, in 1934. He graduated from the Nihon University College of Art's Photography Department in 1956. Fukase became a freelance photographer in 1968 after working at the Nippon Design Center and Kawade Shobo Shinsha Publishers. His major collections include Yugi (English: Homo Ludence) (Chuokoronsha, 1971), Yoko (Asahi Sonorama, 1978), and Karasu (English: Ravens) (Sokyusha, 1986). His major group exhibitions include "New Japanese Photography" (New York MoMA, 1974), "Black Sun: The Eyes of Four" (Oxford Museum of Modern Art, 1985), "By Night" (Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, 1996), and "OUT OF JAPAN" (Victoria and Albert Museum, 2002). Fukase has also held countless other solo exhibitions. He is also the winner of prizes such as the 2nd Ina Nobuo Award in 1976 for his exhibition "Karasu" as well as the Special Award at the 8th Higashikawa Photography Awards in 1992. 

In 1992 a tragic fall had left the artist with permanent brain damage,and it was only after his death in 2012 that the archives were gradually disclosed. Since then a wealth of material has surfaced that had never been shown before.
In 2017, His first posthumous major retrospective "l'incurable égoïste" was held at the Arles International Photo Festival, France. The following year, his first domestic retrospective, "Play" was also held at KYOTOGRAPHIE, Japan. and In conjunction with the exhibition "Private Scenes," at Foam,2018, The Netherlands, Masahisa Fukase; Xavier Barral(English and French) Akaaka (Japanese), have been published.
Other titles, including Kill the Pig; Ibasho & the (M) éditions, 2021, Sasuke; Xavier Barral (English and French),Akaaka(Japanese) ,2021, Family; Mack, 2019, have been published in recent years.